PEMUDA SYURGA


                                                           بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum semua pembaca !

Baru-baru ni kecoh kat laman sosial tentang seorang pemuda yang telah syahid di Syria.Masya-Allah masa mula-mula Tiqah tengok macam tak percaya sebab muka dia ala-ala Korea.Handsome sangat!Jadi Tiqah pun Goggle dan cari siapakah mujahidin yang telah syahid di Syria baru-baru ni.Sebab Tiqah nak tahu tentang beliau dengan lebih lanjut.

Setelah puas bertanya Mr.Goggle jumpa jugak tentang mujahidin ni.Nama beliau ialah Khurayra Al-Kazakh.Berasal dari Kazakhstan dan baru sahaja berumur 19 tahun.Walaupun usia beliau masih muda tetapi jiwa beliau tidak seperti pemuda-pemuda yang lain.Beliau memilih untuk berjihad di jalan Allah.
Masya-Allah !

Dari hari pertama di medan jihad, dia sudah merasa sesuai dengan kumpulannya dan beliau sangat aktif melayani kawan mujahidin yang lain. Jika ada yang memerlukan pertolongan, dia selalu ada di sana untuk membantu. Beliau juga memiliki pembawaan yang sangat menarik.


Melihat kelakuannya dan mendengarnya berbicara, sangat payah untuk membayangkan bahwa kamu boleh berdebat dengannya. Dengan pembawaan yang riang dan lucu, dia selalu bersedia berbicara dan berbincang dengan teman-temannya, tanpa menyakiti perasaan teman-temannya.

Beliau juga seorang yang rendah diri.Pada suatu hari seorang mujahidin senior telah memperli dirinya,"Nah sekarang putra Kazakh mari kita membuat nama untukmu.Aku tahu kau mesti inginkan tiga nama ini,Zhumabay (nama tokoh politik Kazakh).Tidak ? Mungkin Tuligen atau Serik?,"
Abu Khurayra hanya menjawab sambil tersenyum,"Tidak.Namaku Abu Khurayra,"




Mari kita sedekah Al-Fatihah untuk pemuda yang berjiwa kental ini.


                                                       
                                                           Thanks for reading semua !